نقاشی ساختمان: مقایسه رنگ روغنی با رنگ پلاستیکی

در طی این مقاله تصمیم داریم تا مقایسه ای بر دو رنگ روغنی با رنگ پلاستیکی داشته باشیم.

دو مدل رنگ روغنی و رنگ پلاستیکی از محبوبترین محصولات حوزه رنگ و رزین در ایران محسوب می شوند و خریداران و مصرف کنندگان بسیاری زیادی را دارند. حال اگر دوست دارید تا بدانید که تفاوت این دو رنگ با یک دیگر چیست و هر کدام چه مزایایی نسبت به یک دیگر دارند با ما در ادامه همراه باشید.

تفاوت رنگ روغني يا اكرليك؟ تفاوت رنگ های روغنی که قدمت تاریخی بیشتری دارند در دید کلی قابلیت شستشوی بیشتری نسبت به رنگ اکریلیک دارند اما ایجاد سرب می کنند. سرب به مقدار كم تا مدتي مي‏تواند بدون ايجاد عارضه‏اي در بدن باقي بماند ولي با بالا رفتن تدريجي غلظت آن در نسوج بدن، نشانه‏ هاي اوليه مسموميت به شكل احساس ضعف و خستگي، درد شكم و اسهال، تحريك پذيري و عصبانيت، ‏اختلال در يادگيري، سردرد و اضطراب و بدخوابي و كم خوني ظاهر مي‏شود. ‏هرچه رنگ ديوار قديمي‏تر باشد، احتمال وجود سرب در رنگ آن بيشتر است. رنگهای اکریلیک که پایه آب هستند بدون بو و فاقد سرب هستندو زمان خشك شدن سريعي دارند و در هنگام خشك شدن چون حلال اب است موجب مسوميت نمي شود.

رنگهای روغنی به مرور زمان زرد می شوند و تغییر رنگ می دهند اما رنگهای اکریلیک همیشه ثابت و بدون تغییر می مانند. زمان خشک شدن رنگهای اکریلیک حدود یک ساعت می باشد اما رنگهای روغنی یک روز طول می کشند تا خشک شوند. رنگهای اکریلیک بوی مناسب تري و قابل تحملي نسبت به روغني دارند.همچنين هزينه رنگ هاي روغني بيشتر است.

رنگهای اکریلیک از لحاظ روانشناسی رنگ ها دارای نشاط و شادابی بیشتری نسبت به رنگهای روغنی هستند.شركت رنگ و كاغذ ديواري نيلي با استفاده از سيستم تينت (تركيب)رنگ كامپيوتري اجراي اين رنگها را ساده تر كرده و با استفاده از 16000طيف رنگي كاليته های متفاوت دامنه رنگي را بالا برده و تنوع بيشتري را براي مشتريان فراهم مي كند.