نقاشی ساختمان: آموزش رنگ آمیزی کاشی و سرامیک

در طی این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می توانید در نقاشی ساختمان کاشی و سرامیک را رنگ آمیزی کنید.

رنگ کردن کاشی و سرامیک یکی از کارهای سخت در زمینه نقاشی ساختمان است و برای انجام این کار باید تا حدودی آشنا با فنون نقاشی ساختمان آشنا باشید. ما نیز سعی کردیم در طی یک مقاله توضیحاتی را در این خصوص ارائه دهیم.

در جريان بازسازي خانه‌هاي قديمي، ممكن است شما به دنبال تغيير رنگ سراميك‌هاي ديواري در سرويس‌هاي بهداشتي و آشپزخانه خود باشيد، اما رنگ‌هاي موجود در بازار، با دكوراسيون سرويس‌هاي شما مطابقت چنداني نداشته باشد. چطور است خودتان اقدام به رنگ‌آميزي برخي از قطعات سراميك‌هاي ديواري كنيد، تا پس از نصب در كنار بقيه سراميك‌ها، هماهنگي و زيبايي دوچنداني را به خانه خود هديه دهيد.

در این مقاله روش رنگ آمیزی داغ بر روی سرامیک‌ها آموزش داده می‌شود. این روش در مورد سرامیک‌های دیواری به کار می‌رود که هنوز نصب نشده باشد. برای سرامیک‌هایی که نصب شده باشند باید از روش دیگری به نام روش هوای خشک بهره برد.

در این روش از رنگ‌های براق استفاده می‌شود که ساختار آکریلیک با پایه آبی (محلول در آب) دارند و طوری ترکیب شده‌اند که بر سطوح صاف و غیر متخلخل بچسبند. اینگونه رنگ‌ها اگر به روش داغ استفاده شوند، پس از خشک شدن، سطحی براق و مقاوم در برابر خش به وجود می‌آورند. این روش برای سطوحی که در معرض تماس مکرر با آب‌گرم باشند از جمله حمام یا نقاطی که مورد استفاده زیاد باشند مانند کف سالن و کف آشپزخانه توصیه نمی‌شود. در صورت تمایل به استفاده از سرامیک‌های براق در نقاط ذکر شده، باید انواع آماده و دارای ضمانت را خریداری کنید.

در زیر روش گام به گام رنگ‌آمیزی سرامیک با روش داغ شرح داده می‌شود. به یاد داشته باشید که این روش برای سرامیک‌های نصب نشده است.

گام اول:

قبل از اقدام به رنگ‌آمیزی، باید سطوح سرامیک کاملا تمیز شود و به این منظور و برای برطرف کردن هر گونه آلودگی، قطرات چربی یا لکه‌های صابون، باید سطح سرامیک را با آب گرم و صابون بشویید.

پس از شستشوی کامل، سطوح را با الکل ایزوپروپیل يا مخلوط 50 درصد سرکه و آب مجددا تمیز کنید. سطوح سرامیک را با حوله کاغذی خشک و لکه‌گیری کنید و به منظور جلوگیری از آغشته شدن سطوح آنها با چربی پوست، از لمس سرامیک‌ها خودداری کنید.

گام دوم:

حالا به رنگ‌آمیزی بپردازید. کار با رنگ‌های آکریلیک توصیف شده بسیار ساده است و می‌توان آنها را به سادگی نیز پاک کرد. این گونه رنگ‌ها را می‌توان با یکدیگر ترکیب کرد تا رنگ دلخواه به دست آید. این رنگ‌ها بر اثر تبخیر خشک می‌شوند. سطوح نازک رنگ تقریبا طی 20 دقیقه خشک می‌شوند و سطوح ضخیم‌تر ممکن است طی یک تا سه روز به طور کامل خشک شود.

اگر در رنگ‌آمیزی اشتباهی رخ داد (که بسیار محتمل است) می‌توان رنگ را بلافاصله به کمک پارچه مرطوب پاک کرد. اگر رنگ خشک شده باشد و شما احساس کنید اصلاحی در کار لازم است، روی نقطه مورد نظر را مجددا رنگ‌آمیزی کنید.

گام سوم:

هنگامی که رنگ به طور کامل در هوا خشک شد، سرامیک ها را از سمت بدون رنگ، روی کاغذ مومی قراردهید و آن را درون فر سرد بگذارید. درجه حرارت فر را روی 162 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و فر را روشن کنید. سرامیک‌ها باید مدت 45 دقیقه بپزند، پس از 45 دقیقه و خاموش کردن فر، با باز کردن در آن، سرامیک‌ها به تدریج سرد می‌شوند. هنگامی که سرامیک‌ها خنک شدند، می‌توان آنها را از فر بیرون آورد. سطح کار را از نظر مقاومت با ناخن امتحان کنید. قاعدتا نباید خراشی بر سطح رنگ بیافتد. اگر رنگ خراشیده شد، نشان می‌دهد که یا باید مدت نگاهداری قبل از پخت در هوای آزاد را اضافه کنید یا اینکه زمان پخت را افزایش دهید.

گام چهارم:

پس از اطمینان از خشک شدن کامل رنگ، حالا نوبت چسباندن سرامیک‌ها می رسد. در این مورد از چسب‌های آکریلیک سرامیک که خاصیت خورندگی نداشته باشند استفاده کنید، زیرا چسب‌های خورنده، ممکن است بر سطح رنگ اثر بگذارند.

گام پنجم:

نظافت سطوح سرامیک رنگ شده کار آسانی است. از مواد پاک کننده دارای خورندگی استفاده نکنید و به جای آن از آب گرم و محلول ماشین ظرفشویی بهره ببرید.

به همین سادگی می‌توان سرامیک‌های دیواری را رنگ کرد.